Bir ilim adamını, bir yazarı, bir sanatçıyı görsel malzeme üzerinden, ondan geride kalan fotoğraf, kartpostal, çizim, not, mektup, kartvizit, müsvedde, imzalı kitap, resmi ve hususi evrak, kapak eskizi… gibi malzemeyi merkeze alarak anlatmak ne kadar doğru, yerinde ve yeterli bir hareket olur? Vasıflı görsel malzeme bir biyografiyi, onun etrafındaki hareketleri, hissiyatı ve çevreyi, kısaca bir “tarihi”, bir ruh dünyasını anlayıp kavramak, onu yazıp anlatmak, inşa etmek için verimli ve tamamlayıcı imkanlar sunar. Çünkü görseller de bir anlatma, hissettirme ve gösterme biçimi olarak canlı ve hareketli elemanlardır. Zaten bu unsurlar artık tarih ve biyografi yazıcılığının önemsenen kaynakları arasına girmiştir. Şüphesiz hem hissiyat hem bilgi ve yorum bakımından iyi yazılmış altyazılar, toplu fotoğrafların teşhisleri, zaman ve mekan tayinleri görsel kaynakları kuvvetlendirecek ve fonksiyonunu artıracaktır. Bu kitapta muallim, fikir adamı ve ahlak filozofu Nurettin Topçu için böyle bir deneme yapılmaktadır. Bir tarafta biyografik bilgiler diğer tarafta her türden görsel unsurlar farklı okumaları mümkün kılacak şekilde birbirini tamamlıyor.