Batılı sanatçıların fırçalarından çıkan hayali İstanbul manzaralarının kökeninde Batılıların kafasında daha önce oluşmuş Doğu imgesi yatar. Binbir Gece ve diğer doğu masallarının yarattığı Doğu imgesinin yaşatılmasını sağlayan İstanbul betimlemeleri Batılıların her zaman ilgisini çekmiştir. İstanbul kentinin siluetini belirleyen kubbeler ve minareler, kuşkusuz sanatçıların hafızalarında oluşan kent görüntüsünün de ana öğeleri olmuştur. Ancak bu kubbe ve minareler hayali İstanbul görünümlerinde, kompozisyonun diğer kurgusal öğeleri yanında, Osmanlı mimari üslubundan farklı bir üslupta resmedilmişlerdir. Aykut Gürçağlar, bu çalışmasında Osmanlı İmparatorluğu’nun Doğu’yu temsil eden yegane güç olarak ortaya çıktığı 15. yy ortalarından 19. yy sonuna kadar, Türk imgesinin Batılı zihinlerdeki değişimine koşut olarak, hayali İstanbul manzaralarının oluşum sürecini inceliyor.