Eşeğin Gölgesi´, Taner´in epik tiyatronun temel yaklaşımını geleneksel tiyatromuzun çeşitli öğeleriyle en başarılı biçimde kaynaştırdığı oyunlarından biridir. Oyunda sağduyuyu dile getiren ´Anlatıcı (Ozan)´ aynı zamanda oyunun itilip kakılan kişisidir. Mestan ve Şaban´da, ortaoyunun ´ibiş´iyle sömürülen bilgisiz halk özdeşleştirilir. Abid´le Şaban, Zahid´le Mestan oyunun başında Pişekar ve Kavuklu ikilileri oluştururlar. Eski ortaoyununun ´Curcuna´sından, Hacivat´ın ´Perde Gazeli´ndeki ´ibret´ sunma biçimine dek geleneksel tiyatromuzun birçok öğesi ´epik´ tiyatro anlayışı içinde doğallıkla yer alan yöntemlermişcesine işlevsel bir biçimde değerlendirilir. ´Eşeğin Gölgesi´, Taner´in düzen eleştirisini toplumsal - ekonomik - politik dizgenin içerdiği tüm boyutlarda yoğunlaştırdığı, kullanılan tüm öğelerin, oyunun ´uyarma´ işlevini desteklediği bir oyundur; politik tiyatronun ülkemizde yazılmış en çarpıcı örneklerinden birini oluşturur.

Benzer Kitaplar